Tuesday, August 9, 2011

seronoknya berpuasa kat umah!!!!!

salam kawan-kawan, salam yang mengimarahkan ramadhan..

hari nie, rasa macam nk cite pasal puasa la plak. huhu. bila sebut puasa, mesti gindu nk balik umah.. sebab kat umah la perkara yang paling best berlaku waktu berpuasa....kn kawan2~
hari ni hari yang ke 9 umat islam tunaikan puasa di bulan ramadhan. tp rasa mcm dah lame sangat2 sebab xberpuasa kat umah.hukhuk

kalu kat umah, pagi2, dalam kul 4 dengar mak memasak kat dapur, goreng ape entah. tp bau best sangat2... lepas tu dalam kul 5, mak kejut suh bersahur... katanya sunat, hurm, makan pon sunat, siap dapat pahala lagi.

lepas sahur apa lagi, sambung tidur balik la.. perut dah kenyang seronok la terlentang, kadang2 sampai xbangun subuh, keknyangan punya pasal.

lepas tu, satu hari duk termenung depan tv, tgk kartun. lepas tu tido, lepas tu tgk tv, lepas tu tido balik. bangun2 je bau makanan yang sangat best, sebab mak tengah memasak juadah berbuka, yeay!!!! dah nak berbuka :D hihi.

then, nmpak ayah ngn adik nk kuar umah, katanya nk g bazar ramadhan, kirim murtabak sebungkus ngn air tebu best gak ni. hehe.. nk ikut xmuat dah, sebab naik motor. tunggu jugak la ayah balik, nk mkn murtabak tu.., yum2, sedapnya~

dengar je azan, apa lagi, terus telan buah kurma, sunnah nabi lagi.. (sebenarnya makan buah kurma sebab manis)kikiki...

TAPI, tu hanya kat umah milik manusia. Nikmat berbuka di rumah Allah lebih bernilai lagi ~
rumah Allah kat mana? bumi ini milik Allah, so bumi ni rumah Allah la..kita menumpang jer. xkisah kat mana2 pon di bumi ini, nikmat berpuasa tiada tandingan selagi berpuasa kerana Allah.

kalu ayah bawak balik murtabak ngn air tebu untuk berbuka, Allah bagi ganjaran pahala untuk ibadat2 yang dilakukan BERLIPAT2 KALI GANDA!!!!!

kalu mak sanggup bangun pagi2 untuk masak lauk pauk untuk sahur, Allah plak MENGHIAS SYURGA2 NYA UNTUK HAMBAN2NYA YANG BERPUASA.....

Even, tidur pon Allah anggap satu ibadat di bulan puasa nie...

Bila fikir balik, berpuasa di rumah Allah lagi seronok sebenarnya. Macam-macam Allah bagi~ Bestnya, xsangka Allah hias syurga pada bulan ramadhan untuk kita yang berpuasa...

tapi, bukan setakat berpuasa je taw, tp menunaikan ibadat2 kepadaNya seperti tilawah al-Quran, hafazan, zikir, dan banyak lagi amal ibadat.... kalu kat umah sendiri, keje tgk tv je sebab boring sgt2 xde pape nk buat, tp kat muka bumi ni, ada banyak lagi aktiviti yang best2 :)

Jom sama2 betulkan niat kita kenapa kita berpuasa, adakah sekadar menahan lapar dan dahaga atau mengharapkan keredhaan dan syurga Allah yang best tu. kat syurga nk murtabak macam mane pon boleh dapat taw. hehe.

Selamat beribadat sahabat2~

0 comments:

Post a Comment

 

H3aRt_crIMe!!! Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template